FANDOM

Toomas 8. osa.jpg
Toomas Roo
Elulooline teave
Sugu

Mees

Silmavärv

Hall

Juuksevärv

Tumepruun

Sündinud

6. oktoober 1898

Surnud

Surma aeg teadmata

Perekond
Rahvus

Eestlane

Tegevusala
  • Sõjaväelane (leitnant)
  • Kraavikaevaja
  • Talumees
Kuuluvus
Stseenide taga
Esimene esinemine

Üheks päevaks iseseisvust

Viimatine esinemine

Tuulepealne maa 13: Ei ole sõda noortele meestele

Näitleja

Rasmus Kaljujärv

"Kui ma ka teaksin mingeid nimesid, siis ma ei hakka mitte kellegi peale keelt kandma."
—Toomas Roo ülekuulajale[allikas]

Toomas Roo oli Läänemaalt pärit talunik ja sõjaväelane, kes vallandati teenistusest augustis 1934 sidemete tõttu vabadussõdalastega. Seejärel oli ta lühiajaliselt vangistuses.

1917. aastal läks Roo Tallinna gümnaasiumi õppima ja kohtus seal Indrek Kallastega, kellega sai varsti heaks sõbraks. Vabadussõja alates astus Roo vabatahtlikult sõjaväkke ning võitles 5. Soomusrongi koosseisus. Pärast sõda õppis ta sõjakoolis, sai leitnandi auastme ning tegutses piirivalvurina Läänemaal. Kapten Karl Ploompuu kutsel osales Roo 1933.-1934. aastatel vabadussõdalaste koosolekutel.

EluluguEdit

Toomas sündis 1900. aasta paiku Joosep ja Inge Roo esimese lapsena. Tema perekond oli kaua tegelenud kalanduse ja põllundusega. Nad olid vaesed, kuid töökad. 1917. aastal lõpetas Toomas algkooli oma kodu lähedal ja siirdus edasi Tallinna, kus asus õppima gümnaasiumis. Tallinnas leidis ta majutust üürnikuna Asta Thali korteris, kus tutvus kaasüürniku rätsep Herbert Samblaga.

Uue õpilasena ei leidnud Toomas endale algul koolist häid sõpru ja läks tülli koolivenna Indrek Kallastega, kellega ta pidas ka duelli. Kui 24. veebruaril 1918 kooli sõjaline ülemjuhataja Karl Ploompuu viis õpilased Tallinna sadamasse lahingusse, tõmbas Toomas Kallaste tule alt eemale, päästes tema elu. Sellega pälvis ta Kallaste tänu, kes viis ta õhtusöögile oma koju ja tutvustas teda oma õdedele. Adele Kallaste ja Toomas armusid teineteisesse, kuid Vabadussõja alguses pidi vabatahtlikult sõduriks hakanud Toomas minema rindele. Ta kuulus 141-mehelise 5. Soomusrongi koosseisu, kus tema klassist tulnud vabatahtlikest moodustati löögirühm. Roo võitles Vabadussõja murdelahingutes, kus peatati punaväe edasitung, kevadel ja suvel pidas tema väeosa lahinguid Valga lähedal ja Põhja-Lätis Landeswehri vastu. Pärast Landeswehri lüüasaamist viidi väeosa Narva rindele. Kui Tartu rahuleping oli sõlmitud, saadeti üksus laiali. Toomas autasustati juunis 1920 Vabadusristi II liigiga.

Vabadussõjast naastes plaanis Toomas minna Tartu Ülikooli, kuid ta perekonnal ei olnud selleks rahalisi võimalusi ja ta astus sõjakooli. Seal ülendati ta leitnandiks.

1940. aastal liitus Toomas metsavendadega ja osales 1941. aastal Tallinna vabastamislahingutes.

Also on FANDOM

Random Wiki